petek, 6. junij 2014

Morski kajak, razvoj in oprema - članek iz revije Kajak & Kanu

Morski kajak, razvoj in oprema

Morski kajak se tudi pri nas bolj in bolj uveljavlja kot prostočasna dejavnost, ki nam v današnjem času nudi še kako potrebno vez z naravo in je odlična protiutež 'civilizaciji'. Seveda ne moremo govoriti o neki množičnosti, saj je sam šport preveč dolgotrajen in navidez celo monoton za širšo publiko, na srečo pa nam to zagotavlja, da z morskim kajakom ne bomo nikoli čakali v vrsti.

Kajak sam, so prvi uporabljali Inuiti in Aleuti pred dobrimi 4000 leti in je bil vedno lovski čoln. Paradoksalno ga danes večinoma uporabljamo kot transportnega, oziroma kot sredstvo za premagovanje velikih razdalj na morju. Prvi kajakaši pa so ga uporabljali tiho in hitro, na kratke razdalje, v sovražnih razmerah ledeno hladnega morja, kjer so prežali na tam živeče živali. Bili so zelo uspešni lovci, ki so z mesom svojega plena nasitili družine, s kožami pa oblekli ne samo sebe ampak tudi ogrodja novih kajakov, ki so jih izdelovali iz materialov, ki so jim bili na voljo – naplavljenega lesa, kosti, usnjenih vrvi itd. Za transport ljudi in surovin so uporabljali druge tipe čolnov, naprimer baidarko, ki se danes spet pojavlja v modernejši izvedbi nekaterih proizvajalcev in je stabilnejša od kajaka in zmore prepeljati večja bremena. Pogosto so se v baidarki prevažale cele družine.

Za rekreacijo in turizem se v tej zgodnji fazi ljudje pač niso zanimali in tako je moral kajak počakati kar nekaj časa, da ga je pustolovec John MacGregor, bolj poznan kot Rob Roy, sredi 19. stoletja v Angliji začel uporabljati iz užitka, ne pa iz nuje. Leta 1866 je svoja doživetja izdal v knjigi 1000 milj v Rob Roy kanuju. Šlo je seveda za kajak, saj je uporabljal dvolistno veslo, veliko pa je s svojim 'kanujem' tudi prejadral. Njegovo vodilo je bilo, da smo s hojo omejeni z vsako reko in morjem, v jadrnici z vsako plitvino in kopnim, v kanuju pa je mogoče veslati, jadrati, ga nositi ali vleči preko kopnega in vode.

Na našega Rob Roya smo slovenci potem morali počakati še skoraj sto let, ko sta se na Jadran prvič dokumentirano podala g. Karlo Kocjančič in g. Albert Stavžik. Da prav ste prebrali, takrat so bili kajakaši še gospodje. Leta 1934 sta s Klepperjevim zložljivim kajakom potovala od Boke Kotorske do Rogoznice, prigode pa je kasneje objavil Naš rod. Tako sta začela serijo 'ludih slovencev', ki so praviloma v paru, kasneje pa tudi sami, veslali po Jadranu. Žal so se v spominu javnosti ohranila samo tista potovanja, ki so bila popisana v časopisih in revijah. Leta 2003 sem bil z Andrejem Predinom ml. del take naveze. Od Korčule do Kraljevice sva preveslala približno 450km in za najino takratno (ne)izkušenost se je odprava zelo dobro iztekla. Ob primerjavi z ostalimi, pa najini kilometri precej izvodenijo. Omenimo nekaj takih potovanj:
Jure Čeh in Uroš Hrastnik, 1303km, Igoumenitsa (GR) – Monfalcone (I), 1998;
Marin Medak, 1400km, Savudrija (HR) – Zakintos (GR), 2010;
Fedja Marušič, 5000km, Ljubljana – Solkan (seveda čez Savo, Donavo, Črno morje in Jadran), 2011.
Gore zapiskov, ki samevajo v dnevnikih ostalih pustolovcev, ki svojih prigod niso delili z javnostjo lahko samo slutimo. Velikokrat sem se namreč že pogovarjal s posamezniki, ki na leto ali celo večkrat letno preveslajo nepredstavljive razdalje, pa o tem ne izve nihče.

O resnem arhivu zaenkrat še ne moremo govoriti, zagotovo pa lahko dostopni spletni mediji in socialna omrežja že kažejo širšo sliko morskega kajakaštva. Tako lahko vidimo, da se je iz udarnih posameznikov razvila manjša skupnost kajakašev, ki so se prej odpravljali na nekajdnevna potovanja 'ob zaključku sezone', zdaj pa so se temu pridružili še vikendi, medtem ko se sezona pravzaprav nikoli ne konča in se ob primerni opremi nadaljuje tudi pozimi. Ali kot pravi pregovor – ni slabega vremena, so samo neprimerna oblačila.

Temelj opreme morskega kajakaša je seveda morski kajak. Ta se v zadnjih štirih tisočletjih ni bistveno spremenil, kar je še en kompliment staroselcem. Dolžina je nekje od 4,5 do 6m, pri nas večinoma dobrih 5m, širina pa od 50 do 60cm. Razmerje med dolžino in širino odloča o končni in potovalni hitrosti, oblika kalupa pa o stabilnosti in agilnosti kajaka. Krov je funkcionalen, z obodnimi vrvicami za katere se lahko držimo ob reševanju in elastikami za shranjevanje rezervnega vesla. Čiste linije ne lovijo vetra in valov. Nekateri imajo že vgrajen kompas, ki je spet pogreznjen v obliko krova in tako zaščiten pred poškodbami. Ker so kajaki namenjeni potovanju imajo seveda vodotesne komore v kljunu in repu, v katere lahko dostopamo skozi odprtine na krovu. Volumen povprečnega kajaka sprejme več prtljage, kot bi si je želeli vleči s sabo. Pravila so enaka kot pri potovalnem kolesarjenju – s seboj lahko vzamete kar želite, vendar boste morali to težo poganjati z lastno močjo. In čeprav je to relativno enostavno, ko že drsite po vodi, ne gre pretiravati, saj z dodatno težo pride večji ugrez (manjša potovalna hitrost) in zmanjšana sposobnost manevriranja. Pri manevriranju pride do izraza tudi oblika kalupa in ukrivljenost kljuna in repa (rocker), podobno kot pri smučeh, surf deskah ipd.. Kajaki z večjo ukrivljenostjo se lažje obračajo in zavijajo in praviloma zato ne potrebujejo krmila, velikokrat pa imajo skeg. Skeg je pogrezljiv smernik, ki nam omogoča veslanje bočno na veter ali z vetrom, če je spuščen do konca. Krmilo pa potrebujejo predvsem daljši in v vodi bolj plosko ležeči kajaki, ki ne zavijejo hitro vendar zato toliko bolje držijo smer. Upravljanje krmila je zelo enostavno saj je zvezano s pedali, ki so istočasno tudi opore za noge. Spuščenost skega nastavljamo z drsnikom, ki je nameščen ob prirobnici in zahteva nekaj več občutka in izkušenj z veslanjem v vetru.
V zadnjem času se je izoblikovalo nekaj tipov morskih kajakov, ki določajo plovbne karakteristike in namen uporabe. To so rekreativni ali vstopni, 'rockhopper', ekspedicijski, ultra-hitri morski kajak in grenlandski kajak.
Rekrativni morski kajak ima vse prvine morskega kajaka, le da je krajši in širši. Je bolj stabilen in je idealen za prvi stik s športom, družinske člane in krajše garaže. Napreden morski kajakaš ga zna ceniti zaradi njegove okretnosti in je za svojo nižjo ceno pravzaprav neprecenljiv, saj ko ga enkrat imate, niste več pešec ali plavalec, pač pa kajakaš.
Rockhopper je morski ekvivalent rodeo kajaka na divjih vodah. Ima zelo velik roker in plosko dno, tako da se izredno hitro obrne (zavije). To je še kako koristno pri surfanju na valu ali pri odkrivanju zelo razčlenjene obale. Slabše se obnese pri dolgih potovanjih, vendar še vedno dovolj dobro, da je lahko edini kajak, ki ga imate.
Ekspedicijski kajak ustreza klasični predstavi morskega kajaka. Nosi lahko ogromno opreme, je hiter in odporen na valove in veter. Primeren je za večdnevna potovanja z veliko prtljage.
Ultra-hitri kajak ima značilen visok in navpično odsekan kljun ter krmilo. Vodna linija je enaka celotni dolžini in njegova potovalna hitrost je bistveno višja od ostalih morskih kajakov. Vsi novi časovni rekordi so bili postavljeni z UH kajakom, okrog Irske in Avstralije naprimer.
Grenlandski kajak v sodobni izvedbi posnema prve kajake. Ima zelo majhen volumen in je odličen za različne vrste eskimskih obratov. Poleg teh je primeren še za dnevne izlete z malo prtljage. Število uporabnikov že nekaj let strmo narašča. Vesla se z grenlandskim veslom, o tem in drugi opremi pa v naslednji številki.


Celo številko najdete na povezavi -  April 2014

Ostala članka iz serije:  Morski kajak, 2.del in Morski kajak, 3.del.

gz

Ni komentarjev:

Objavite komentar